Vi är stolta över att ha medverkat i en debattartikel tillsammans med @Johanklinthammar och @RBU, @CeciliaHansen och @InnovitaskolanJoriel, @larsmullback @Jonassareld – ett viktigt inlägg i diskussionen om framtidens speciallärarutbildning.

Regeringen utreder nu en reform av speciallärarutbildningen, vilket är mycket positivt. Men det finns en risk att en stor elevgrupp återigen lämnas utanför: elever med rörelsehinder och hjärnskada, som exempelvis barn med CP-skada.

I dag finns ingen speciallärarinriktning i Sverige som motsvarar deras behov – trots att denna kompetens finns internationellt, där sambanden mellan motorik, kognition och lärande är etablerad kunskap. Att Sverige i praktiken måste importera den kompetensen för att eleverna ska få rätt stöd är inte hållbart. Alla barn har rätt att mötas av en utbildad speciallärare med rätt förståelse och verktyg.

Vi lyfter därför behovet av att regeringen inkluderar en ny speciallärarinriktning för elever med rörelsehinder och hjärnskada i den pågående utredningen. Det är så vi säkerställer likvärdighet och ger alla elever möjligheten att utvecklas, lära och bli så självständiga som möjligt.

Läs debattartikeln här nedan – och hjälp oss sprida budskapet att alla elever räknas.

Läs mer här!

Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.