Vision, mission, and core values
Vår vision, vår mission och våra värdeord kommunicerar vilka vi är och vad vi vill uppnå. De är inte bara ord på ett papper och det är inte bara vad vi säger som räknas. Det viktigaste är hur varje medarbetare hanterar olika situationer med andra medarbetare, våra kunder, elever och tränande.
Det här dokumentet ligger till grund för hela vår verksamhet och säkerställer att vi alla arbetar mot vårt gemensamma mål; att ge fler människor med funktionsnedsättningar en chans att utmana sina förmågor och möjlighet att känna livsglädje och stolthet.
Our Vision/Passion
Att skapa en bättre vardag and livskvalitet för människor som lever med funktionsnedsättningar och därmed vara en bidragande faktor i samhällsutvecklingen.
Our Mission
We are a creative and innovative organization that enables individuals with disabilities to reach their full potential and live a more active, independent, and meaningful life.
Through courage and commitment, we create a secure and stimulating community where we, with heart and joy, build an environment that takes us and our customers towards our vision.
We are pioneering through our unique expertise in Conductive Education, a holistic educational method and approach that we use as a fundamental tool in all our operations.
Our core values
För att vi ska lyckas i vår vardag behöver vi få och ge rätt förutsättningar för att göra det möjligt för vad vi vill uppnå. Genom stöttning strävar vi efter att skapa en miljö där varje individ känner sig sedd, hörd och respekterad och utgår från varandras förutsätt-ningar och förväntningar. När vi hjälper varandra når vi våra mål tillsammans och därmed lära oss att växa på egen hand.
Detta är något som vi inom Konduktiv Pedagogik kopplar till facilitering. Facilitering refererar till processen att underlätta och stödja en grupp eller individ för att nå ett mål, lösa problem eller genom-föra en aktivitet. Genom facilitering vill vi inte ersätta funktionen, utan vi vill stötta funktionen. Det är just därför vi bland annat försöker undvika hjälpmedel när vi tror att kroppen kan utveckla funktionen själv.
Vårt team är mångfaldens kraft. Vi tror på att samla olika perspektiv, bakgrunder och kompetenser för att skapa ett dynamiskt och effektivt team. Genom att respektera och värdera olikheter skapar vi en miljö där varje individ kan blomstra samt bidra till vår gemensamma framgång. Teamets och den individuella utvecklingen ligger i att vi tillsammans tar ömsesidigt egenansvar för att möjliggöra och inspirera varandra.
Teamet är någonting som är viktig även för den individuella utvecklingen i Konduktiv Pedagogik. Genom att utvecklas tillsammans med en grupp så får vi tillgång till stöttning och social interaktion kombinerat med olika perspektiv och idéer som berikar inlärningsprocessen och bidrar till en dynamisk och mångsidig miljö.
Vi strävar efter ett samspel i vårt arbete, där varje handling är noggrant avvägd för att stödja helheten. Genom att ha ett gemensamt samspel i våra aktiviteter skapar vi en samordnad och effektiv arbetsrytm som främjar framgång, hållbarhet samt långsiktighet.
Inom Konduktiv Pedagogik pratar vi om rytmisk intention som har i syfte att stimulera hjärnans koordinering för bättre funktion. Genom att integrera en tydlig rytm och specifik takt under aktiviteterna kan deltagare öka en medvetenhet om sina rörelser, vilket är en effekt av ett tydligt samspel mellan kropp och sinne.
Vi strävar efter tydlighet och medvetenhet för att skapa meningsfulla, positiva upplevelser och resultat. Vår grund-läggande princip är att vara fullt medvetna om förväntningar och behov, vilket möjliggör anpassning och utveckling av våra insatser. Vi sätter inte bara upp klara mål och genomför dem, utan mäter och kommunicerar också resultaten på ett sätt som säkerställer förståelse samt nöjdhet. Vi arbetar med en tydlighet i vad vi gör, varför vi gör det, vem som gör det och när vi gör det, som tar oss dit vi vill vara nu och imorgon.
Inom Konduktiv Pedagogik arbetar vi med detta genom struktur och komplexa program. Våra kunders långsiktiga målsättning ska ligga till grund för på vilket sätt vi formar det dagliga programmet och kommande aktiviteter.
Vi främjar en aktiv delaktighet genom att skapa en miljö där varje individ känner sig inkluderad och betydelsefull. Med ett ömsesidigt ansvar, stöttning och öppen dialog strävar vi efter att varje person ska vara delaktig i beslutsprocessen samt känna sig sedd och hörd.
Inom Konduktiv Pedagogik värdesätter vi aktivt lärande som en central komponent, där varje individ aktivt bidrar till och påverkar sitt eget lärande och utveckling. Aktivt lärande ligger till grund för den komplexa utvecklingsprocessen.