KP Historia

Vägen till ett mer självständigt liv
Läs merKontakta oss

Efter andra världskriget grundades den konduktiva pedagogiken i Ung­ern av Professor András Pető. Pető såg inte hjärnskadades fy­siska funktionsnedsättning enbart som ett medicinskt fall, utan även som en inlärningssvårighet och visade på att fysiska funktionsnedsättningar, som till exempel CP-skada, kan påverkas ge­nom inlärning. Kärnan i Petős metod är ett holistiskt synsätt som bygger på en komplex personlighetsutveckling. Dr. An­drás Petős teori om att de medicinska problemen måste lösas genom ett pedagogiskt baserat aktivt lärande, har senare be­visats.

För en komplex utveckling som integrerar de motoriska, kognitiva, psykosociala och kommunikativa områdena såg Pető behovet av en ny yrkesprofession – Conductorn.

Under 60-talet utvecklades en annan idé i Ungern. På grund av ekonomiska skäl var förutsättningar att ta hand om funktionsnedsatta helt andra. Det fanns inte pengar för hjälpmedel, däremot fanns det människor som med sina bara händer kunde hjälpa och stödja de behövande. Det utvecklades en pedagogik som grundades på hjärnans plasticitet och där man genom aktivering kunde uppnå utvecklingsprocess. På 80-talet påbörjades en akademisk utbildning för Conductorer. Överallt i världen ville föräldrar ha tillgång till denna kompetens.

Sverige har sedan länge varit känt för sin höga kvalité av vård och omsorg. I 60- och 70-talets Sverige fanns det institutioner för att ta hand om funktionsnedsatta och målsättningen var att ge någon form av utbildning/träning till hjärnskadade patienter. På 80-talet började man fokusera mer på familjen. Att satsa på patienten och dess personliga möjlighet försvann bakom det fokus som växte fram på att stödja föräldrarna. Många olika hjälpmedel utvecklades, såväl fysiska som sociala hjälpmedel, och man budgeterade oerhört mycket pengar för att underlätta familjernas situation. I denna utveckling glömde man bort barnen. Föräldrarna fick på 90-talet ofta informationen att ”det är inget man kan göra åt att man har fått ett CP-skadat barn. Förvänta er ingen utveckling. Barnet kommer sannolikt inte att sitta, gå eller prata. Men vi kan erbjuda er stöd”.

Idag hittar man verksamheter med Konduktiv Pedagogik (KP) överallt hela världen. Både privata men även kommunala verksamheter växer fram. Familjer och patienter ser möjligheten med KP, men den professionella sidan (sjukgymnaster, arbetsterapeuter, med fler) ser konkurrens.

Efter andra världskriget grundades den konduktiva pedagogiken i Ung­ern av Professor András Pető. Pető såg inte hjärnskadades fy­siska funktionsnedsättning enbart som ett medicinskt fall, utan även som en inlärningssvårighet och visade på att fysiska funktionsnedsättningar, som till exempel CP-skada, kan påverkas ge­nom inlärning. Kärnan i Petős metod är ett holistiskt synsätt som bygger på en komplex personlighetsutveckling. Dr. An­drás Petős teori om att de medicinska problemen måste lösas genom ett pedagogiskt baserat aktivt lärande, har senare be­visats.

För en komplex utveckling som integrerar de motoriska, kognitiva, psykosociala, kommunikativa områdena såg Pető behovet av en ny yrkesprofession – Conductorn.

Under 60-talet utvecklades en annan idé i Ungern. På grund av ekonomiska skäl var förutsättningar att ta hand om funktionsnedsatta helt andra. Det fanns inte pengar för hjälpmedel, däremot fanns det människor som med sina bara händer kunde hjälpa och stödja de behövande. Det utvecklades en pedagogik som grundades på hjärnans plasticitet och där man genom aktivering kunde uppnå utvecklingsprocess. På 80-talet påbörjades en akademisk utbildning för conductorer. Överallt i världen ville föräldrar ha tillgång till denna kompetens.

Sverige har sedan länge varit känt för sin höga kvalité av vård och omsorg. I 60- och 70-talets Sverige fanns det institutioner för att ta hand om funktionsnedsatta. Målsättningen var att ge någon form av utbildning/träning till hjärnskadade patienter. På 80-talet började man fokusera mer på familjen. Att satsa på patienten och dess personliga möjlighet försvann bakom det fokus som växte fram på att stödja föräldrarna. Många  olika hjälpmedel utvecklades, såväl fysiska som sociala hjälpmedel, och man budgeterade oerhört mycket pengar för att underlätta familjernas situation. I denna utveckling glömde man bort barnen. Föräldrarna fick på 90-talet ofta informationen att ”det är inget man kan göra åt att man har fått ett CP-skadat barn. Förvänta er ingen utveckling. Barnet kommer sannolikt inte att sitta eller gå eller prata. Men vi kan erbjuda er stöd”.

Idag hittar man verksamheter med Konduktiv Pedagogik (KP) överallt hela världen. Både privata men även kommunala verksamheter växer fram. Familjer och patienter ser möjligheten med KP, men den professionella sidan (sjukgymnaster, arbetsterapeuter, med fler) ser konkurrens.

sv_SE
Skip to content
Integritetsöversikt

 

Integritetsöversikt

Välkommen till Move & Walk! Vi värnar om din integritet och strävar efter att tydligt förklara hur vi samlar in, använder och skyddar din personliga information när du besöker vår webbplats.

Vilken information samlar vi in?

Vi samlar endast in information som är nödvändig för att förbättra din upplevelse och tillhandahålla våra tjänster. Det kan inkludera personlig information som namn, e-postadress och kontaktinformation som du frivilligt delar med oss.

Hur använder vi din information?

Vi använder den insamlade informationen för att förbättra våra tjänster, skräddarsy din upplevelse på vår webbplats och kommunicera med dig om relevanta uppdateringar och erbjudanden. Vi respekterar din integritet och delar inte din information med tredje part utan ditt samtycke, förutom i de fall där det är nödvändigt för att tillhandahålla våra tjänster eller följa lagliga krav.

Cookies och spårning

Vi använder cookies och liknande tekniker för att förbättra din användarupplevelse och för att analysera webbplatsens prestanda. Genom att använda vår webbplats samtycker du till vår användning av cookies enligt vår cookiepolicy.

Din kontroll över din information

Vi värdesätter din rätt till integritet och ger dig möjlighet att hantera dina inställningar och val för hur din information samlas in och används. Du har rätt att begära tillgång till, rättelse av eller radering av din personliga information när som helst.

Kontakta oss

Om du har frågor eller funderingar om vår integritetspraxis är du välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret.