Träningstips

Vi på Move & Walk vill dela med oss av våra träningstips enligt den Konduktiva Pedagogiken.

Att hålla igång kroppen är viktig för vår hälsa, nedan listar vi några av våra absolut bästa träningsövningar. Dessa passar för alla och du kan köra dem året runt och hur ofta du vill.

Nu kör vi!

Styrkeövningar: Rekommenderat 20 min varje dag

Ryggliggande på mattan:

  • Sätt båda fötterna platt och stampa på samma plats växelvis med benen (det går bra att använda fotvikter)
  • Sätt båda fötterna platt och lyfta på rumpan
  • Cykla med benen

Magliggande på mattan:

  • Ligg rak med armarna framåt, lyft upp raka armar växelvis upp mot taket
  • Ligg rak med armarna framåt, flytta raka armar växelvis ut åt sidorna

Sittande på pallen eller i rullstolen:

  • Lyft upp armarna växelvis åt olika håll (framåt, ut åt sidan, upp mot taket) det går bra att använda hantlar
  • Bicepscurls

Stående:

  • Stampa på samma plats
  • Stampa på samma plats med höga knä lyft
  • Knäböjningar

 

Stretchövningar: Rekommenderat 20 min varje dag

Rygg:

  • Stå på alla fyra och gör “kattrygg” och “hundrygg”
  • Ryggliggande: sätt båda fötterna platt och vrid båda benen åt ena hållet och armarna stannar vid sidan om kroppen, gör därefter tvärtom
  • Ryggliggande: ländryggen i golvet, krama böjda benen, gunga lite framåt och bakåt
  • Magliggande: händerna under axlarna och trycka ifrån, lyft upp överkroppen men behåll benen och tårna i kontakt med golvet
  • Sittande: Böja hela överkroppen framåt mellan knäna, behåll fötterna i golvet

Ben:

  • Ryggliggande: Ligg rak med parallella ben, krama ett ben i taget medan andra stannar i kontakt med golvet
  • Magliggande: Ligg rak med parallella ben, höfterna och tårna stannar i kontakt med golvet, böj ett ben i taget mot rumpan

 

Det är viktigt att hålla igång konditionen och styrkan så du inte tappar flås, Då är det bra att köra några intervallövningar. En bra övning är fartlekar. Här kommer ett exempel som du kan testa.

Hitta en cykelväg med gatlyktor. Värm upp genom att stretcha ut stela och ömma muskler, enligt vårt exempel ovan.

Nu är det dags att få upp pulsen lite. Håll ditt mellantempo under ca 10 minuter, sedan är det dags att köra intervall!

  1. Håll ditt högsta tempo du bara kan mellan två lyktstolpar.
  2. Varva ner, lugnt tempo mellan tre lyktstolpar
  3. Upp igen till ditt högsta tempo mellan två lyktstolpar

Upprepa ovan övning under ca 20 minuter. Nu är du snart färdig. Kör nedvarvning genom att köra på i riktigt lågt tempo under 10 minuter.

Dags för stretch! Ack så viktigt för att får snabba muskler för att kunna slappna av och varva ner. Prova gärna vårt exempel på övning ovan.


Privat träning

Fler och fler av er efterfrågar möjlighet att komma och träna hos oss via privat finansiering. Dels kan det handla om att komma igång med träning enligt Konduktiv Pedagogik, som ett komplement till annan träning eller helt enkelt för att upprätthålla sin träning mer jämnt över året 


Vi har tagit fram flera olika
 paket som du kan läsa om nedan.


V
armt välkommen att kontakta oss på traning@movewalk.se så hjälper vi till att skräddarsy en lösning som passar dig. 

Gruppträning 

Det finns möjlighet att vara med i en befintlig grupp på önskad längd (1-2-3-4 veckor) under samma antal timmar som gruppen pågår. 


Uppföljningsvecka
 

I mån av plats kan individuellt träningspass bokasen s k uppföljningsvecka. Denna rekommenderas mellan 2 längre träningsperioder för att komma vidare, efter operation eller någon annan förändring som kan ha skett under året. Uppföljningsveckan är individuell och kan bokas på 4 eller 5 sammanhängande dagar. Vi tränar då 2 timmar per dag. 


Klippkort
 

Klippkort är för träning i en homogen minigrupp som pågår 1 timme per tillfälle. Paketet innehåller 4 eller 8 tillfällensker oftast under 1 tillfälle per vecka. 


Move & Walk 
ConductOnline – onlineträning 

Genom ConductOnline kan vi ge dig som söker rehabilitering/habilitering genom Konduktiv Pedagogik, en flexibel lösning som ej kräver att du är på plats fysiskt i våra lokaler. Här tar du del av vår kompetens och erfarenhet genom att träffa en erfaren Conductor som är utbildad för att kunna utföra KP online. Du kan välja att träna enskilt eller i grupp tillsammans med andra tränande. 

ConductOnline riktar sig till alla åldrar och är anpassad att utföras i hemmet. Redskapen och möbler som vi använder är sådana som vanligtvis finns i ett hem. Du träffar din Conductor och tränar tillsammans med dina medtränande genom skärmen på en tv eller en dator/surfplatta. 

ConductOnline kan erbjudas i alla ovanstående alternativ – gruppträning, uppföljningsvecka samt klippkort. 

 

Pandemierbjudande  

Alla privata kunder får ett rabatterat pris med 10%. Erbjudandet avser gruppträningens avgift. 

Paket 1: 

De som väljer att träna på distans via vår digitala plattform, ConductOnline, får ytterligare en rabatt på 20% av träningsavgiften. Erbjudandet avser gruppträning (2,3 eller 4 veckors period) samt uppföljningsvecka. 

Paket 2: 

För dig som deltagit under en träningsperiod under 2021, får en ytterligare 20% på träningsavgiften om du bokar gruppträning på plats omfattande 2-3 eller 4 veckor. 

OBS! Ett erbjudande per träningstillfälle.